Sider

mandag 3. mai 2021

Flere prosjekter, og nok å ta tak i ❤️

 Denne helgen har jaggu vært en produktiv helg for oss hjemme, og vi har fått gjort masse ❤️


Prosjekt 1 - Dette her en liten ekstra hundegård, også kalt "Furte-gården"! Navnet fordi den brukes i all hovedsak til furtne hannhunder under løpetid. Nå har vi fire tisper som har løpetid, inkl innehunden Arya. Tur er egentlig ganske grei når det er løpetid, men nå når hun er mer enn ståklar, så må han være ute en kort periode. Det er ingen hemmelighet at Tur liker seg best inne, og hvertfall hvis det er godlukt inne. Så her om dagen når vi våknet sto han glad og fornøyd på terrassen, klar til å komme inn. Til Tur sitt forsvar, så er elementene satt rett på bakken, og ikke var denne gården sikret med heller i kantene som de andre gårdene er. Siden gården så og si aldri er i bruk, så var den bare satt opp provisorisk da behovet kom i fjor sommer. I dette hjørnet på tomta var det også gress, så annet dekke hadde jeg ikke lagt.


Gården så alt annet enn fin ut etter at Tur hadde gravd seg ut. Det meste av gresset hadde han dekket med jord, så her måtte vi gjøre noe. Siden jeg ikke er sikker på om jeg skal ha gård der permanent, så ville jeg ikke grave ut og gruse. Like oppi skogen hos oss har det vært litt skogsdrift, og de la igjen endel slik kutterflis etter hogsten. Umulig å komme fram med bil, så lørdag fikk Caroline og jeg trim med å gå og hente kutterflis til vi hadde til nytt dekke. Resultatet ble bra da syns vi ❤️ Just i case gjorde vi litt omrokkeringer ute, så godeste Turemann står i en sikker gård. Et par dager til så kan han nok komme inn igjen

Prosjekt 2 - Kjøkkenhage har vi hatt endel år nå, og i år intet unntak. Det er ennå frost om natten, så plantene står ennå innendørs om natten. I år blir det hvertfall noen varianter solsikker, blomster, salat, samt litt grønnsaker. Når det blir litt varmere i været tar vi også turen innom Essen gartneri i Spydeberg. Der har de mye fint ❤️


Her er Caroline i gang med å plante om i større potter. Håper vi får til alle sortene vi har valgt ut, for ingen av oss har veldig grønne fingre.


Noen uker til innendørs, så plantes disse ut.


Nytt for i år er løk! Det har vi ikke prøvd oss på før, så spennende om vi får det til. Enn så lenge er løken det enste som vi har plantet ut. Noe i bøtter uten bunn, noe i store potter og noe i jorda. Så er det bare å håpe på at det vokser.


Kjøkkenhagen ser stusselig ut nå, men det kommer seg utover våren og sommeren ❤️

Prosjekt 3 - "Daybed" for to - og ikke minst for firebente ❤️ Jeg har lenge hatt lyst til å ha noe litt opp fra bakken vi og hundene kan kose oss på, og når været tillater det også ha puter på som en slags daybed! For noen år siden fikk jeg endel plank som hadde vært veggpanel utendørs på en hytte. Jeg lagde le/solskjermingsvegger til hundene av planken. Nå har vi gjort om og hadde disse veggene som ikke ble brukt noe sted. Så jeg demonterte de og satte i gang!


Godjenta Jergul følger nøye med på at jeg gjør det ordentlig. Beina er tredobbel plank skrudd sammen. Skal være solid nok til to og firebente.


Yes ramma ferdig! Tok så himla lang tid da drillen egentlig var utladet, så mye ble skrudd for hånd, mens den ladet.

 - Trenger du en tang mutter`n? ❤️ Alva hjelper til slik som Alva bare kan!


Ferdig resultat ❤️ Denne tror jeg kommer til å bli mye brukt. Er mye som skal males i løpet av sommeren hjemme, så tar kanskje denne da også. Den er ikke laget for å være fin. Da hadde jeg kjøpt ny plank! Tror den er brukervennlig, og ikke minst så er gjenbruk veldig gøy ❤️


Pernst godkjente med en eneste gang! Mer kosete gutt skal man lete lenge etter ❤️ Og de gamle putene vi ikke har møbler til lenger passet perfekt!