Sider

mandag 6. mai 2019

Mine favorittlinjer/hunder, hundenerding og nykomlingen Tur ❤️


Opp gjennom årene er det enkelte linjer / hunder som jeg har syns har hatt det lille ekstra. Jeg er en hundenerd, og kan sitte lenge å studere stamtavler på nettet og ikke minst atferder hos egne hunder. Det er også gøy å se likheter innen de samme linjene / kull. Miekak i dette kullet under her skrev faktisk Caroline litt om i en særoppgave på ungdomsskolen. Det var før vi begynte med hundekjøring, hvor jeg hadde ennå schæfer og hun alaska huskyen Emil.

Under Iditarod i 2005 tjuvparret Dee Dee Jonrowe sin lederhund, Ivan seg med Kynndalens Baghera på spannet til Bjørnar Andersen. Fra dette valpekullet vet jeg Robert Sørlie hvertfall hadde DeeDee og Susann, Nina Skramstad og Didrik L. Sand hadde Miekak og Per Mjærum og Kjersti Madeleine Godin hadde Bambi og Bazzo. Vi fikk overta Husky Trails Argus av Per Mjærum og Kjersti Madeleine Godin i 2010. Argus var etter Jeppedalens Othello og Kynndalens Baghera, født 2006.
I en periode lånte jeg Jeppedalens Bambi fra tjuvparringskullet i 2005, og senere fikk jeg overta Bazzo fra samme kull. Jeg møtte også flere av disse hundene fra tjuvparringskullet i 2005 på treninger og løp, og har senere fulgt med på deres etterkommere. I 2010 kjøpte jeg en av disse etterkommerne, nemlig Sporhundens Michele «Mikke», som er etter Jeppedalens Miekak og Jeppedalens Minnie. Andre i dette kullet er Mikro, Makro og Alfa som bor hos Nina Skramstad og Didrik L. Sand, samt Creed og Joy som bor hos Lars Monsen og Trine Rein. Jeg har tidligere prøvd meg på å få overta et par til av brødrene til Mikke (Mikro og Creed), samtidig som jeg har full forståelse av at de ønsker beholde de selv. Det er en herlig gjeng som blir 10 år i juni ❤️

Bazzo trengte en som kunne ta over hans rolle som hovedleder, og i 2014 kjøpte vi Tolga fra Petter Arnesen og Anne Aasberg. Hun er en av våre superledere ❤️ Opprinnelig skulle Tolga bli med Joar Leifseth Ulsom over dammen, men en tjuvparring (hvor det ikke ble noen valper) endret de planene, så det ble moren Leug og broren Tater som ble med over dammen. Da jeg dro opp for å hente Tolga fikk jeg hilse på broren hennes Tur som var inne, men han skulle ikke selges! Tater har jeg også senere hilst på, men han skulle heller ikke selges! Petter har vært klar over hvor stor glede vi har av Tolga og hennes egenskaper. Vi har hatt to kull på henne. Det første i 2015 med Argus, hvor vi beholdt Kua og Valemon. Og det siste i 2018 med Mikke, hvor vi beholdt Ella og Ulsom.

Så for en mnd siden i dag tikket det en en melding på kvelden om vi ville overta Tur, og svaret var  selvfølgelig JA! Dagen etter kom kjekkasen, og det tok ikke lange tiden for å bestemme seg for at han blir ❤️ Disse fire ukene med Tur har gått fort, men vi har rukket å bli veldig godt kjent ❤️


Det var ennå litt snø igjen da godgutten kom. Dette er fra vår første tur sammen. Han trives inne, og ble fort venn gjengen inne, og introduksjonen med de ute gikk også fint. Han har sklidd rett inn i Huskybanden ❤️

Tur kan overraske som lederhund i en alder av 8 år ❤️ Han har tidligere ikke vært brukt noe særlig foran, men hos oss funker det veldig bra. Startet med et lite 6-spann da, og bildet er fra første gang i led. Tur viser seg være en dønn stabil høyrehund og sammen Saxo som tar kommandoene gikk det strålende første gangen.

Søsknene Tolga og Tur som ledere ❤️

Tur fikk en time hos Tone på DyrNarturligvis for litt massasje og TLC. Det digget han ❤️

På fire uker har jeg blitt voldsomt glad i denne karen her, og jeg er så glad han fikk komme til oss ❤️Han er dyktig, arbeidsom, tålmodig, høflig, snill og vakker. Jeg hilste på han for første gang februar 2014, og ordtaktet "den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves" passer perfekt her. Denne karen er bare helt gullegod (https://www.trekkhundregisteret.no/dog/44952-tur-petter-arnesen/)