Sider

mandag 6. mai 2019

Hjemmelaget ❤️

Jeg har alltids noen prosjekter å drive med. Det er gøy å lage ting selv. I høst laget jeg noen flyttbare solskjermingsvegger  i tre til hundene, og har fått laget noen nå i vår også. Veldig greit nå når det blir varmere. Parasoller/paraplyer blir så fort ødelagt, og henger vi tepper rundt ødelegges hvertfall de med en gang. Alt laget av gjenbruksplank ❤️ Utover våren og sommeren blir det fiksing av hundehus, kanskje bygging av nye og maling.

Diverse strikketøy ligger alltid inne, og jeg holder på med flere prosjekter som vanlig. Både restegarnsteppe, genser, sjal og lue er noe av det jeg har halvferdig hjemme nå.

Disse fikk pappaen min i gave ❤️

Dette er garn laget av hundeull fra egne hunder med 20% saueull. Laget først en lue, men den ble for stor. Nesten ferdig med to til i en annen modell enn den første. Den første får jeg enten rekke opp eller fikse på. Utrolig hyggelig med garn fra egne hunder ❤️

Jeg samler alltid på stearinrestene etter lys, og når jeg har fått endel smeltes de om til nye lys. Formen jeg bruker av brukte melkekartonger. 

Her er sånn ca fremgangsmåte for de som lurer ❤️
  • Pass på at kartongen er skylt og tørr. Klipp av de øverste delene på kartongen som har vært brettet.
  • Stikk hull midt under kartongen med eks en tynn strikkepinne. Stikk også hull tvers gjennom to sider.
  • Veke kjøper jeg i hobbybutikker. Dra veka gjennom hullet i bunnen, og la det stikke ut en liten bit. Bruk gjerne en stor nål til dette. Klipp av og teip over. En strikkepinne stikkes gjennom hullene øverst og snurr veken rundt på midten og fest enden med teip på kanten.
  • Bruk en liten gammel kjele med litt vann (vann må fylles på jevnlig) på kokeplata. Sett en litt mindre metallboks oppi der igjen. Jeg bruker rene hermetikkbokser.
  • Knekk opp stearinrester i små biter (da smelter de fortere). Etterhvert som det smelter er det bare å helle over i kartongene, og fylle på med mer stearin i metallboksen. 
  • Klem litt forsiktig på kartongen underveis for å minske luftbobler. Ellers blir det fort et søkk midt i øverst hvor veka er. Evt hell på mer stearin hvis dette skjer.
  • La de stå lenge og bli helt kalde før du klipper av kartongen!!!

Kveldskos i går ❤️ Oppskriften finner du HER ❤️