Sider

søndag 19. september 2021

Embla genser ❤️

For noen uker siden hadde jeg valgt ut en ny genser jeg skulle strikke. Caroline og jeg kjørte helt til Rakkestad som er en drøy time en vei. Der finnes en veldig hyggelig strikkebutikk vi har handlet i tidligere. Da jeg kom fram oppdaget jeg at strikkeboken med oppskriften lå igjen hjemme. Siden vi allikevel var der, så fikk jeg hjelp til å finne et annet mønster jeg kunne bruke. Jeg bestemte meg for å strikke genseren Emblas Pappa. Egentlig var jeg klar for en genser i Alafoss, men så ble det heller en tynnere modell i Vidde og Varde fra Hillesvåg. Det viktigste for meg var at jeg slapp å strikke med 3 tråder samtidig i mønsteret. Vel, hjemme oppdaget jeg at det var mye nytt for meg i denne oppskriften. Den skulle strikkes ovenfra og ned, samt ha forhøyning i nakken. Samtidig oppdaget jeg at selv om Vidde og Varde har samme pinnetykkelse, så er det en ørliten forskjell på tykkelsen på garnet. Det får bli som det blir tenkte jeg, og satte i gang. 


Endelig ferdig her om dagen ❤️ Mønsteret og fargene liker jeg kjempegodt, men mange såkalte "skjønnhetsfeil". Gikk tom for gult garn også når jeg bare hadde et par cm igjen, men heldigvis hadde de det på heimen Husfliden på Glasmagasinet i Oslo.


Den største feilen oppdaget jeg etter at alle tråder var festet og genseren vasket for å formes.
Den forhøyningen i nakken kom jo på siden og ikke midt bak hvor den skulle være. Det syns på høyre side hvis du ser nøye. Klarte heldigvis å sy opp den delen, så nå syns det nesten ikke.

Denne genseren strikker jeg ikke igjen, men det skjønte nok Tur også, for da jeg var nesten ferdig med genseren så makulerte godgutten oppskriften!