Sider

mandag 26. juni 2017

Instruktøreksamen og eksamenshunder ♥

Caroline har siden i fjor høst tatt Din Beste Venn hundeskole sin instruktørutdannelse. I helgen var det duket for eksamen, med teori lørdag og praktisk søndag. Jeg tok den samme instruktørutdannelsen i 2008/09, så jeg kjente meg så godt igjen med pugging, trening, nerver osv... Jeg har hjulpet henne så godt jeg kunne, men til syvende og sist er det hun som må prestere ♥ Det tar noen uker før svaret på den teoretiske delen kommer, så det er bare å vente i spenning. Caroline leverte 18 tettskrevne sider!♥
På den praktiske delen er det lagt opp slik at elevene skal late som om de holder kurs, hvor noen oppgaver vet de på forhånd, mens andre får de vite der og da. Andre instruktører deltar som elever, samt andre som går kurs ved hundeskolen. Det blir lagt opp "feller" for elevene som de skal finne ut, løse og forklare. Jeg var med som elev, men selvfølgelig ikke når Caroline skulle opp. Da gikk jeg langt utenfor synsvidde!
Med meg som kurshunder tok jeg med Moby og Jansson ♥ Moby feiga ut på den store plassen fullt av folk og bikkjer i alle former og størrelser. Det var litt for mye inntrykk å ta inn for han når man ikke hører noen ting. Men det ble bra miljøtrening for han gå gå i utkanten av plassen. Det var helt greit ♥ Ellers storkoste han seg i bilen, og var psykisk støtte for Jansson i pauser ♥ Det smitta over på Jansson at Moby sov rolig i buret. Da roet han seg fort også ♥
Vakringen Moby slapper av i buret ♥ Han hadde selvfølgelig tilgang til vann og vi hadde bildørene åpne :-)
Ja hva skulle eksamenseleven oppdage her...? Jeg var nemlig en skikkelig vanskelig elev, som ikke klarte kontrollere bikkja mi uten bruk av strupehalsbånd!!! Strupehalsbånd anbefales ikke, og tillates ikke brukt ved denne hundeskolen.  Da skulle eksamenselevene oppdage at jeg hadde på dette, forklare årsaken til hvorfor jeg ikke burde bruke det, og tilby annet halsbånd/sele. Dette klarte alle sammen ♥ Ellers kom Jansson mer eller mindre gjennom sitt, sitt og bli, dekk, gå slalom, "ryggsekk", snurre og lineføring. Sistnevnte kan vel diskuteres om vi fikk til... hehehe :-)
Her er Jansson og jeg i aksjon ♥ Jansson er vel den eneste bikkja som ikke har satt seg ennå :-)
(Foto: Bodil Ruud) 
Med Caroline gikk det veldig bra, hun fikk GODKJENT og gode tilbakemeldinger på sin praktiske eksamen ♥

Besøk også gjerne vår hjemmeside http://www.huskybanden.com eller vår fbside https://www.facebook.com/pages/Huskybanden/186558051419185